Articles / Min trening

Bli rå på byløping – oppdagelse og trening i ett!

Tar du med deg løpeskoene på storbyferien er sjansen stor for at du får oppleve mer, samtidig som du får se byen med nye øyne.

Juice-5-1440x1080

En samtale om reising og førsteinntrykk av nye byer fikk meg til å tenke på det å løpe på reise. En ting er ferieturer som er planlagt rundt løping som hovedaktivitet, en annen ting er å få inn en treningsøkt på både jobbturer og ferier. Noe som i hverdagen for mange i utgangspunktet har blitt rutine, kan være vanskelig å få presset inn i et tidsskjema som strekker seg utenfor normalen.

Du får se mer av byen!

Motivasjonen for å løpe på reise må da kanskje også komme fra et annet sted? Kanskje den ikke nødvendigvis skal handle om distansen, tiden eller klokka. Når vi løper beveger vi oss raskere enn når vi går, som også gir oss muligheten til å se mer over kortere tid.

Gir bedre forståelse av et nytt sted

Løping har gitt meg muligheten til å forstå og oppleve byer på en ny måte, og aktivt ta del i byrommet. Berlin var tidligere en by jeg hadde reist mye til og mente jeg forstod, frem til jeg løp der og klarte å skape et enda tydeligere bilde av byen ved å forstå hvordan byen var bygd opp, og da også mine minner i den hang sammen. Denne forståelsen mangler jeg fort fra en by der jeg bare har benyttet meg av undergrunn, og til dels taxi for å komme meg frem.

Urban løping i Paris: Hvis du er kreativ med rutevalget kan du utforske en bygning, eller trapperommet mellom dem.

Vær kreativ med rutevalget

Å løpe i byen handler også for meg i stor grad om interaksjon, og å ta i bruk arkitekturen og byrommet. Løping i storbyen er ikke alltid lett, og rutene er kanskje ikke helt intuitive. Å ta i bruk kreativiteten og se muligheter i arkitekturen gjør løpingen mer til en lek og kan for meg noen ganger knyttes til hvordan en skater ser muligheter til å utforske en bygning, eller trapperommet mellom dem.

Tips til løping på reise:

1. Pakk minimalistisk

Å løpe på reise bør være enkelt. Ta forbehold om vær og vind, men for min del blir dette aldri de lengste turene. Derfor krever det ikke så mye av utstyret, og jeg pakker en overdel som passer sesongen, shorts, sokker, sko og caps (må alltid med). Utover dette vil jeg også uavhengig av årstid alltid ha med en vannavstøtende jakke. Jeg sverger til min Patagonia Houdini på tur, da den er lett å pakke i sin egen lomme og tar lite plass. Den gir den beskyttelsen jeg eventuelt skulle trenge på en kortere tur dersom været ikke er helt på min side, både sommer- og vinterstid.

Stå opp litt ekstra tidlig: Patrick Stangebye liker å løpe gatelangs i Paris samtidig som feiebilene koster fortauet, og gatene blir vasket.

2. Løp tidlig

Min erfaring med å løpe i storbyer er at det er vanskelig å finne den berømte flyten som en stiløper alltid snakker om. Trafikk, støy, gatelys og store folkemasser gjør at fokuset ofte ender på alt annet enn selve løpingen. Mine aller beste løpeturer i byen starter alltid før byen våkner for fult. Det er noe flott med det å løpe gatelangs i Paris samtidig som feiebilene koster fortauet, og gatene blir vasket fra gårsdagens festligheter. Eller å se morgendisen forsvinne i Bergen en tidlig høstmorgen på Fløyen før alle turistene klatrer oppover Fjellveien. Det hender til og med at jeg har fått inn løpeturer så tidlig som soloppgangen (vel å merke lettere utover høst- og vinterhalvåret), og da er det lett å finne roen og ta til seg inntrykkene byen rundt gir.

3. Finn noen å løpe med

Å oppleve et nytt sted, eller å se nye sider av et sted du har vært mange ganger kan være en flott opplevelse å dele med andre. På helgetur med gutta? Eller på jobbtur med et par kollegaer? Å starte dagen med en sosial løpetur setter stemningen for resten av dagen. Jeg har også oppsøkt lokale løpeklubber når jeg selv er på tur. Det finnes flere og flere sosiale, urbane løpeklubber der ute som kan vise deg sine byer. Jeg har personlig løpt med løpeklubber i både Paris, London og København. Om det er noen som er på reise til Oslo, så er det bare å komme å løpe med See You Soon fra JUICE på mandager kl. 19.00 for å få en smak på hva sosial og urban løping i Oslo har å by på.

Skrevet av løper Patrick Stangbye