Articles / Trening

Hvordan velge riktige løpesko

Når du skal velge nye løpesko, er det fire viktige spørsmål du må stille deg selv: Hvor godt trent er du? Hvordan løper du? Hvor mye skal du løpe? Og hvor skal du løpe?

Hvordan velge riktige løpesko _N5A9181_1

For å unngå skader er det viktig og ikke gå for hardt ut. Som nybegynner må du starte rolig, og heller øke intensitet og lengde gradvis, slik at sener, muskulatur og vev blir vant til belastningen som løpingen gir. Det er også viktig at du ikke velger for avanserte sko. Gode sko for nybegynnere har gjerne litt mer demping og stabilitet. Konkurransesko/lettvektssko er spesielt tilpasset de som har trent lenge, regelmessig og har et stabilt løpesteg.

Vi har veldig forskjellige føtter og løpestiler, så et par sko som funker bra for andre, kan være helt feil for deg. Ta hensyn til fotbuen og løpeteknikken din, og velg sko som sitter godt, men ikke for trangt. “Dropp” er forskjellen i millimeter fra hæl til tå. Pleier du å løpe med sko som har høy dropp (8mm+), men ønsker å gå over til sko med lavere dropp, anbefales det at du gradvis går over til dette. Lav dropp setter større krav til leggmuskulaturen og kan resultere i skader, om man endrer dette drastisk.

Hvordan man lander på foten, kan være avgjørende for hvilke sko du bør velge. Vi deler dette inn i tre kategorier: supinasjon/underpronasjon, nøytral og overpronasjon. De med supinasjon/underpronasjon har ofte en veldig høy fotbue og har en generelt stivere fot. Et enkelt kjennetegn på underpronasjon er at skoene slites mer på utsiden. Det finnes ikke egne sko for denne kategorien, men det er viktig at det velges sko med mye demping og stabilitet, og ikke sko for overpronasjon.
Et nøytralt løpesteg starter ytterst på hælen og ruller forsiktig over stortåen, det er altså naturlig å rulle litt innover. Nøytrale sko kan gjerne være godt dempet og stabile, men har lite eller ingen oppbygning på innsiden. Overpronasjon er det motsatte av underpronasjon og vil si at du kollapser innover når du løper. De som overpronerer har ofte lav fotbue, og sliter skoene på innsiden. Velg sko med oppbygning på innsiden som også er stabile.

 

BYSKO

Når man skal løpe på hardt underlag bør man ha ekstra god demping i både hæl og forfot. Sålen bør være i relativt hard gummi for å tåle slitasje fra asfalt og grus. En lett pustende overdel i mesh vil sørge for god ventilasjon og at skoene veier så lite som mulig.

INTERVALLSKO

Løper du mye intervaller eller korte eksplosive turer, er det lette sko som gjelder. Ta fortsatt høyde for om du har et nøytralt, under eller overpronert løpesteg.

MENGDESKO

Løper du mye og lenge av gangen, kan det være lurt å velge mengdesko. Disse har ofte litt mer demping og stabilitet enn ellers. En slik sko kan også anbefales til deg som ikke løper så ofte og mye, men som vil ha ett par løpesko som passer til alle formål.

TRAIL

Løping i terreng krever godt grep og stabilitet. Mer støtte i ankelleddet forhindrer overtråkk, og sålen er grovere enn på en vanlig asfaltsko. Terrengsko kommer både med og uten mye demping, det er svært individuelt hva man foretrekker. Når man skal velge terrengsko kan man tenke litt på hvor man skal løpe: vått eller tørt underlag, på stein eller sti osv. Terrengsko blir produsert med forskjellig gummiblanding tilpasset forskjellige forhold.