Articles / Brand intro

Bli kjent med Greater Than A

Greater Than A er et nytt bærekraftig klesmerke som leverer komfortable og miljøvennlige hverdagsklær. Grunnleggerne Aksel Lund Svindal, Marius Eckmann, Terje Strømø og Panorama Design har fått med seg den internasjonalt anerkjente designeren Jessy Heuvelink på laget, noe som har resultert i en sterk debutkolleksjon.

GTA_P8254202-Edit

Greater Than A har satt seg høye ambisjoner for å bidra til å redusere miljøeffekten fra klesproduksjon. I en bransje som er regnet for å være blant de verste for miljøet, er en av de store utfordringene et stadig økende overkonsum. Forbrukere blir overøst av billige klær i et motebilde som endrer seg raskere enn noensinne, og dette fører med seg en bruk og kast mentalitet som ikke er bærekraftig.

Selv om vi de siste årene har sett en bevegelse mot mer bærekraftige alternativer, er det virkelig behov for store radikale endringer og nyskapninger.

Greater Than A ønsker å bevise at det er mulig å lage klassiske hverdagsklær som blant annet jakker, hettegensere, t-skjorter og boksere, uten å skade naturen. En målsetning som kanskje er tilnærmet umulig, men allikevel nødvendig for å oppnå forbedringer.

Foto: @akam1k3

Når Aksel Lund Svindal ble presentert ideen fra sine partnere, ble det raskt klart at dette var en felles ambisjon. Det var ikke interessant for Aksel kun å sette navnet sitt på en kleskolleksjon. «Skal vi lage noe, så skal det være så bra at det står sterkt alene – helt uavhengig av mitt navn. Det må være mer meningsfylt enn bare å selge noen produkter.» Var beskjeden fra Aksel Lund Svindal.

Aksel tar med seg sin mentalitet som har gjort han til en av verdens beste alpinister inn i prosjektet, i tillegg til sitt engasjement for å skape bedre løsninger for fremtiden. Klesmerket har fått navnet Greater Than A, nettopp fordi man ønsket å vektlegge at dette skulle handle om noe langt større en Aksel.

Foto: @akam1k3

Teamet bak Greater Than A mener at jordens befolkning er nødt til å bli flinkere til å gjenbruke ressursene. Derfor har de valgt å lage produkter som ikke mikser organisk og syntetisk opprinnelse. De kaller dette for en mono materiale strategi. Dette muliggjør at produkter enklere kan resirkuleres til nye produkter. Men det viktigste er det å lage klær som kan ha en lang levetid. Dette krever at klærne er solide i tillegg til at de er klassiske. Og når et produkt er ved endt levetid, ønsker de at produktet som helhet, er bio-nedbrytbart.