Articles / Brand intro

Patagonia – Designet for å vare

Klær for de «stille» sportene, laget i materialer som skal ta vare på naturen klærne brukes i.

26678053_319817528507088_1890859830704367161_o

Patagonia ble grunnlagt av amerikaneren Yvon Chouinard. Allerede som 14 åring var han medlem av California Falconry Club som trente falker og hauker til jakt. Etterhvert lærte Yvon å rappellere ned fjellsiden for å komme lettere til fuglenes reir. Dette var starten på hans brennende entusiasme for klatresporten.

Entrepenøren i ham så alltid bedre løsninger. Innen han fylte 18 år produserte- og solgte han eget klatreutstyr under navnet Chouinard Equipment. På midten av 70-tallet begynte han også å lage klær som følgelig revolusjonerte klatre-looken med farger og funksjonalitet.

Patagonia designer klær for utendørs aktivitet, i alle former, og ble grunnlagt med sine miljøvennlige verdier som grobunn. Designet er minimalistisk for maksimal teknisk ytelse- man finner ikke en unødvendig glidelås på et Patagonia-plagg – alt har en funksjon. Den tidløse stilen har forandret seg lite oppigjennom årene. Noen av plaggene som selges i butikk i dag kunne man også kjøpe på 70-tallet.

«Patagonia skiller seg ut»

National Park, California. Yosemite Valley National Park, California.

Bratt læringskurve i Yosemite Valley National Park, California. Yosemite Valley National Park, California.

Juice-Sofie om Patagonia:

Patagonias produktkategorier står meg nært siden jeg elsker fjellet og alt det har å by på. De har en stabil identitetsutstråling som er skapt gjennom 30+ år og designet består, mens deres kunnskap om miljøvennlig produksjon øker. De bruker i dag resirkulert polyester i mange av sine produkter og kun organisk bomull.

Alt Patagonia står for gjenspeiles i kolleksjonene; Fargevalgene, materialene og holdbarheten. De er et av de merkene jeg kjenner med mest historie. Det hele startet med en mann og hans lille firma som lagde klatreutstyr. Nå har det vokst seg til et stort brand med ski, snowboard, fluefisking, padling, surfing og trailrunning tett på hjertet. Det er viktig for Patagonia at aktivitetene de fremmer ikke krever noen motor eller pågående heiagjeng, men heller gir deg den gode følelsen fra hard egeninnsats og øyeblikkene mellom deg og naturen.

patagonia

Emil Sollie i Patagonias populære Better Sweater. Foto: Emil Sollie

Holdbarheten er rå

Klærne til Patagonia er for livsnyteren. Kvalitetene er behagelige og funksjonelle, fargene er positive og holdbarheten er helt rå.

Patagonia passer perfekt inn hos oss på Juice med sin trendsettende og innovative tankegang. De har et ønske om å endre industrien til det positive og lage de beste produktene uten å skape unødvendig skade. De er også flinke til å bruke industrien til å inspirere og implementere løsninger for å minimere miljøskader og ivareta planeten. Gjennom initiativet Worn Wear oppfordrer Patagonia kundene sine til å fikse ødelagte klær fremfor å kjøpe nye, slik at de sparer miljøet ved å ha klær med historie.