Maurten 4
Articles

Skyblazers tester Maurten

Ernæring under et fjell-ultraløp er som å spille sjakk mot kroppen. Du kan planlegge så mye du vil i forveien, men du må ta høyde for å endre strategien din underveis.

Sist helg løp jeg Salomon Glen Coe Skyline i Skottland — et Skyrace Extreme-løp som kombinerer alpinisme med ultraløping med sine 55km og 4750 høydemeter. Jeg ofret dronningen med Maurten, og slik gikk det.

Salomon Glen Coe Skyline krevde 3. grads klatring, klyving og løping både på og utenfor sti og over eksponerte fjellrygger. I tillegg var dette et race hvor hjelp utenfra ikke var lov.

Alt du hadde med deg i sekken på startstreken måtte du også ha med deg over mållinjen. Det var kun én mat/drikke-stasjon ute i løypa. Så hvordan i huleste kan man legge en ernæringsstrategi for et løp som dette?

Tidligere har jeg hatt denne strategien under race:

  1. Ta én stk gel i halvtimen. Skyll den ned med en god slurk vann.
  2. Spis fast føde når man blir lei av gels.
  3. Drikk fra bekker og elver. Fyll alltid flaska før man bestiger et fjell.
  4. Når man ankommer en mat/drikkestasjon, spis/drikk det jeg føler for.

Stresstest

Som ambassadør for JUICE fikk jeg i forkant av racet i Skottland utdelt et parti med Maurten for å teste det i trening for å se om det var noe jeg kunne tenke meg å bruke i race-sammenheng.

Det er noe som heter “ikke prøv noe nytt på race day”. Så jeg tok med meg noen pakker med dette pulveret med fem ingredienser (maltodekstrin, fruktsukker, pektin, alginat og koksalt) på treningsleir i Tromsø to uker i forkant av løpet for å få stresstestet det. Jeg brukte Maurten på en seks times langtur og et par intervalløkter hvor jeg virkelig fikk opp pulsen. Jeg fikk dermed testet Maurten i både høy og lav intensitet. Resultatet var lovende; ingen mageproblemer, stabilt energinivå og jeg gikk ikke lei av smaken. Ja, de sier at den er smaksnøytral. Men den er søt, og sødme er i seg selv en smak man kan gå lei av. Men det skjedde ikke.

Overlegen hydrogel-teknologi

I utgangspunktet har jeg aldri hatt noen problemer med magen mens jeg løper — hverken i race eller under trening. Så “why fix it if it ain’t broke?”.

Maurten for meg er ikke en måte å unngå mageproblemer. Det er en måte å få lurt inn ekstra mye karbohydrater i kroppen — mer enn vanlige gels eller energibarer klarer å tilføre deg. Det er hovedsakelig på dette feltet at Maurten er overlegen, ettersom leveringsmetoden av karbohydratene skjer ved hjelp av deres hydrogel-teknologi.

Planlegging

Jeg dro da til Skottland med en solid dose Maurten 320 med meg i bagasjen og satt min lit til at det ville fungere i racet. Siden Maurten fungerer best når det er blandet ut med 500ml, passet det perfekt med Salomon’s soft flasks på nettopp 500ml som jeg bruker under race. Jeg blandet ut én stk Maurten 320 i en av soft flaskene kvelden før og puttet ublandet Maurten-pulver i fire andre flasker i løpevesten. Disse ville jeg fylle i bekker og elver underveis i løpet. På den måten ville jeg slippe å drasse med meg 2L vann. Jeg pakket også med meg et par Snickers i tilfelle jeg fikk lyst på noe å tygge på.

Maurten under selve racet

Her er noen erfaringer fra bruken av Maurten under selve racet:

Flytende næring

Jeg merket fort at det var uvant å måtte fylle vann på flaska for å sørge for å få nok næring. Jeg var vant til at næringsinntaket kommer fra små porsjonspakninger med gels. Å sørge for å drikke nok for å fylle på med karbohydrater var en utfordring i form av rutineendring. Men det tok ikke lang tid før jeg kom inn i en bra flyt. Jeg måtte altså få i meg 500ml i timen for å få fullt utbytte av teknologien bak Maurten. I et kaldt fjelløp er det faktisk ikke alltid at man klarer å svette ut så mye væske, så det å måtte dytte i seg så mye væske kan bli en utfordring og muligens unødvendig.

Utblandings-utfordring

Jeg merket fort at å få Maurten-pulveret til å blande seg ut med det iskalde skottske elvevannet var en utfordring. Da jeg hoppet inn i elvene for å fylle flaska, skrudde jeg igjen korka, ristet litt, og la flaska i løpevesten. Å blande Maurten krever litt mer risting enn jeg hadde tid til, så noen ganger tok det lang tid før det hadde blandet seg 100% med vannet. Ristingen som følge av løping i terreng kombinert med kroppsvarmen min som varmet opp vannet i tillegg til at jeg skviset på flaska gjorde susen, men det krevde (som du skjønner) litt mer energi enn å kaste i seg en gel og ta seg en slurk vann.

Følelse

Én ting er hva Maurten faktisk gjør med kroppen. En annen ting er hvordan kroppen føles når du bruker det. Det hjalp å vite vitenskapen bak det, etter som jeg er overbevist om at placebo-effekten og tankene du har om noe du putter i kroppen har en gigantisk effekt på sportslige prestasjoner. Så om du leser denne teksten, så burde du lese deg ordentlig opp på Maurten før du evt prøver det i race-sammenheng. Maurten gav meg selvtillit og et konsist energinivå gjennom hele løypa. Den leverte altså på det de sier at den skal levere på.

Oppsummering

Så, skal du ta i bruk Maurten under ditt neste fjell-race? Her er noen tanker du bør gjøre deg før du tar den avgjørelsen:

Kommer du til å løpe i mange timer i strekk? Vil intensiteten være høy?

I så fall er Maurten perfekt, etter som det minimerer risiko for mageproblemer mange får ved inntak av næring under høy intensitet.

Vil du ha mulighet til å få Maurten servert til deg ute i løypa?

Det er det ideelle scenariet siden du kan ha blandet det ut på forhånd og du i tillegg slipper å bære det med deg underveis.

Er det muligheter for å fylle vann i bekker underveis? Er bekkevannet iskaldt eller lunket?

Om det er iskaldt burde du vurdere å ikke bruke Maurten, men heller holde deg den gode gamle gel og vann-dietten.

Hva er temperaturen der du skal konkurrere?

Om du uansett kommer til å måtte drikke mye, så er det smart å kombinere det med å ha Maurten blandet ut i vannet.

Jeg anbefaler absolutt at du tester ut Maurten i ditt neste race. Men tenk litt over hvorfor du gjør det. Les deg opp og ta et bevisst valg. Og vær så snill å test det ut i trening før du setter din lit til det i race.

Lykke til!